----- ------
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

hamidsportcars

 

گیربکس یا جعبه دنده

گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده

گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و به دلخواه راننده و نیاز جاده و

خیابان دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند در مواقعی نیاز می باشد که

از قدرت بیشتری جهت حرکت اتومبیل  استفاده  شود همین  طور نیاز می شود که  پس  از حرکت

اتومبیل سرعت بیشتری داشته و به حرکت خود ادامه دهد امروزه به علل اقتصادی و  ایمنی  بیشتر

گیربکس های دنده ای را ترجیح می دهند در گیربکس های دنده ای هر زوج دنده فقط یک نسبت  دور

 و گردش را به وجود می اورد در نتیجه برای به دست اوردن نسبت تبدیل های مختلف باید از چندین

زوج دنده استفاده کرد

انواع گیربکس

گیربکس دو نوع است : گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک  . در بعضی از اتومبیل ها دسته دنده

بغل فرمان قرار دارد و در اکثر اتومبیل ها دسته دنده در سمت راست راننده روی  گیربکس  بسته

 شده است که به ان دنده گیربکس گویند

 انواع محور یا شفت در گیربکس (جعبه دنده)

1- شفت ورودی (شفت کلاچ)   2- شفت اصلی یا شفت دو   3- شفت دنده عقب

 وظیفه دنده ها در گیربکس تغییر دور گشتاور وظیفه دنده ها می باشد

وظیفه دنده برنجی هماهنگ کننده دور بین دنده بوده و عمل تعویض دنده را تسریع می کند

وظیفه خار موشکی جلو برنده و نگه دارنده دنده برنجی می باشد

وظیفه مته ساچمه ماهک برای جلوگیری  از بیرون زدن دنده هنگام  حرکت اتومبیل و ثابت ماندن

دنده از مته و ساچمه استفاده می شود

 

گیربکس

معایب عمده گیربکس

کلیه دنده ها به جز دنده چهار زوزه می کشد

1- سائیدگی و کچلی دو طرف میل دنده زیر محل قرار گرفتن ساچمه ها

2- کچلی و سائیدگی ساچمه ها یا بلبرینگ دنده زیر

 یکی از دنده ها هنگام حرکت زوزه می کشد (مثلا دنده دو)

1- سائیدگی و معیوب شدن بوش همان دنده     2 – تیز کردن و سائیدگی همان دنده

 هنگام حرکت دو دنده از یک ماهک بیرون می زند (مثال دنده دو و سه)

1- معیوب بودن یا شکستن فنر و ساچمه ماهک

2- خلاصی و سائیدگی بیش از حد میل ماهک و ماهک

 کلیه دنده ها بیرون می زند

1-خلاصی افقی بیش از حد مجاز دند

2- سائیدگی بیش از حد واشر مسی دو طرف دنده زیر

 هنگام حرکت و رها کردن کلاچ از گیربکس صدای زوزه شنیده می شود

معیوب بودن بلبرینگ یا بو سر میل لنگ

 کلیه دنده های تعویضی تولید صدا می کند معیوب

1- معیوب بودن سیستم کلاچ از جمله هوا

2- رگلاژ نبودن کلاچ

3- معیوب بودن دیسک و صفحه کلاچ

 هنگام تعویض دنده عقب صدا می کند و ه سختی تعویض می شود

چون دنده عقب فاقد دنده برنجی می باشد احتمالا دور ارام موتور زیاد است

 چکونگی ازمایش دنده برنجی

وظیفه دنده برنجی هماهنگ نمودن دور بین دو دنده می باشد در  نتیجه هنگام تعویض و ازمایش

ان پس از قرار دادن دنده برنجی در محل خود و چرخاندن تا زمانی که دنده برنجی در جای خود دیگر

نچرخد سپس توسط فیلتر دنده گیر را اندازه گیری کرده وبا اندازه مجاز ان مقایسه می کنیم

 علت روغن ریزی گیربکس

1- گرفتگی هواکش گیربکس   2- ابندی نبودن واشرهای اب بندی و کاسه نمدها

 علت روغن ریزی از کاسه نمد گلدانی عقب گیربکس

1- معیوب بودن کاسه نمد جلو و شفت وردی  2- زیاد بودن واسگازین گیربکس

 چگونگی تشخیص معیوب بودن بلیرینگ شفت ورودی گیربکس

هنگامی که موتور روشن و دنده خلاص است تولید صدا کرده و با گرفتن کلاچ صدا قطع  می شود

در چنین حالتی باید بلبرینگ شفت ورودی عوض شود

1- معیوب بودن و پاره  شدن  لاستیک  دسته موتور و گیربکس دنده ها را نیز دچار اشکال می کند

خلاصی زیاد دسته دنده و لرزش ان هنگام حرکت اتومبیل را موجب می شود

2- سائیدگی محل قرار گرفتن دسته دنده

 وظیفه ضامن دنده عقب در گیربکس

برای  جلوگیری از جا رفتن  دنده چهار  به جای دنده عقب  و بلعکس  از ضامن دنده عقب استفاده

می شود که در اتومبیل های مختلف فرق می کند

 وظیفه ضامن در دنده جلو

برای جلوگیری از درگیری دو دنده در یک لحظه طراحی میل ماهک و اهرم تعویض به گونه ای است

که هنگام تعویض دنده فقط یک دنده تعویض می شود

گیربکس


[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 10:35 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]

View Image

موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است. در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می‌شوند ودور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز 100 دور/دقیقه محسوب می‌گردند.

کلمه دیزل نام یک مخترع آلمانی به نام دکتر رودلف دیزل است که در سال 1892 نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند.

در سال 1890 میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می‌گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش‌رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می‌شد، این موتورهای با فشار پایین بودند. و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می‌شد.

در سال 1892 دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود می‌آمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.

طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتا و منحصرا در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایق‌های مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده می‌شد. این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.

پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سیستم‌های پیشرفته تزریق سوخت در دهه 1930 طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپ‌های سوخت‌پاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپ‌های سوخت‌پاش (پمپ‌های انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد.

موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند. با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود. اما در سال 1930 موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه

  • زمان تنفس:

پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد.

  • زمان تراکم:

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می‌کند و در حالیکه هر سوپاپ بسته‌اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می‌گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می‌رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتیگراد می‌رسد.

  • زمان قدرت:

در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می‌گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان قدرت ادامه پیدا می‌کند.

فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می‌راند. حرکت پیستون از طریق شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود و موجب گردش میل‌لنگ می‌گردد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد می‌رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می‌یابد.

  • زمان تخلیه:

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت ، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس سیکل جدیدی آغاز می‌گردد. سیکل موتور دوزمانه دیزل در این نوع موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه، نظیر آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد. و به جای آن در فاصله معینی از سه سیلندر، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شده است. که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را می‌بندد، اصول کار این موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میل‌لنگ اتفاق می‌افتد.

  • زمان اول:

پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا و تا نقطه مرگ بالا حرکت می‌کند. در این زمان پیستون پس از عبور از جلو مجاری تنفس هوای تازه را تاحد معینی متراکم می‌سازد. در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سه سیلندر قرار دارد کماکان بسته مانده است.

  • زمان دوم:

در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودرشده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت محترق می‌گردد. فشار زیاد گازهای محترق شده پیستون را به طرف پایین می‌راند. پیستون در مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز می‌کند. در این موقع هوای تازه به شدت وارد سیلندر می‌گردد. در همین حال سوپاپ تخلیه نیز باز می‌گردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج می‌گردند. پس از رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین سیکل جدیدی آغاز می‌شود. نقطه ی مرگ بالا همان T.D.C است. نقطه ی مرگ پائین همان B.D.C است.


[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 10:33 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
 

سلام امروز می خوایم از موتور های دیزل بنالیم و اونا رو تشریح کنیم. هر کی که از خون(همون روغن موتور) و یا از دل و روده(همون سیلندر و پیستون) می ترسه بهتره این پست رو نخونه. چون هیچ کس حوصله ی غش کردن کسی رو نداره. حالا از ما گفتن بود.

و اما دیزل:

یکی از محبوب ترین مقالات سایت HowStuffWorks طرز کار موتور خودرو است ، که در مورد اساس اولیه موتور های احتراق داخلی توضیح می دهد و در مورد سیکل چهار زمانه بحث می کند و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند. برای یک مدت طولانی بعد از انتشار این مقاله ، یکی از سوالهای بسیار متداولی که می پرسند این است: که چه تفاوتی بین موتور های بنزینی و دیزلی وجود دارد ؟

رودولف دیزل ایده موتور های دیزل را توسعه داد و در سال 1892 حق ثبت اختراع آلمان را بدست آورد . هدف او بوجود آوردن موتوری با بازده بالا بوده است . موتور های بنزینی در سال 1876 اختراع شد ، که خصوصاً در آن موقع بازده بالایی نداشتند  .

 

 

 

Rudolf Diesel ،مخترع موتور دیزل    

تفاوت موتور های دیزلی و موتور های بنزینی:

یک موتور بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش می کند و آنرا متراکم می کند و بعد مخلوط را با جرقه مشتعل می کند  یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود .

نسبت تراکم موتور های بنزینی8:1 تا 12:1 است، در حالیکه نسبت تراکم موتور های دیزلی 14:1 به بالا مثلاً 25:1 است . نسبت تراکم بالای موتور های دیزلی منجر به بهتر شدن بازده می شود .

موتور های بنزینی معمولاً از کاربراتور استفاده می کنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط می کند یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش می پاشد(بیرون سیلندر). موتور های دیزل از تزریق سوخت مستقیم استفاده می کنند  یعنی سوخت را مستقیماً به داخل سیلندر می پاشند .

توجه کنید که موتور های دیزل شمع ندارند . آنها هوا را می مکند ( مکش می کنند ) و آنرا متراکم می کنند و سپس سوخت را مستقیماً به داخل محفظه احتراق تزریق می کنند ( تزریق یا پاشش مستقیم)  و در نتیجه گرمایی حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن سوخت در یک موتور دیزل می شود . در بخش بعدی ما مرحله تزریق سوخت دیزل را بررسی خوایم کرد.اما در موتور بالا یک موتور دیزل دو زمانه به نمایش گذاشتهشده که از تکنولوژی پیشرفته تری نیز برخوردار است و یک شمع را نیز در مصدر آن مشاهده می کنید. 

تزریق سوخت در موتور های دیزل:

 انژکتور در موتور های دیزل از اجزای  بسیار پیچیده ای تشکیل شده است و موضوع بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است . ممکن است در هر موتور خاصی در یک مکان مختلف جای گرفته باشد . انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات ریز تبدیل کند . گردابی کردن قطرات در داخل سیلندر که باعث پخش متناسب آنها می شود ، نیز یک چالش است .  بنابراین بعضی موتور های دیزلی سوپاپ مکش مخصوصی قبل از محفظه احتراق به کار می گیرند یا از وسایل دیگری برای گردابی (چرخشی) کردن هوا در داخل محفظه احتراق استفاده می کنند و یا در غیر این صورت جرقه زنی و فرآیند احتراق بهبود می دهند . یکی از تفاوتهای بزرگ بین موتور های دیزلی و بنزینی در فرآیند تزربق سوخت است . اکثر موتور خودرو ها از دریچه تزریق ( انژکتور) یا یک کاربراتور استفاده می کنند که نسبت به تزریق مستقیم ترجیح دارد . بنابراین در یک موتور خودرو ، همه سوخت در داخل سیلندر در طی مرحله مکش بارگذاری شده و سپس متراکم می شود


[ دوشنبه 90/12/29 ] [ 10:32 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]

لوسین رنو در فوریه سال 1877 در یک خانواده با شخصیت و محترم در پاریس بدنیا آمد او کوچکترین فرزند خانواده بود و دو خواهر و دو برادر داشت ، پدر او آلفرد یک تاجر وظیفه شناس و با وجدان بود، او در راحتی و خوش اقبالی از ایتدا تا انتها کارش فروش پارچه و دکمه بود، مادرش لوسیه دختر یکی از مغازه داران بود که از هنر و سرگرمی لذت می برد .

لوسین رنو یک بچه ناز پرورده بود. او در جوانی به هر چیزی که مربوط به مکانیک، ماشین بخار و برق بود علاقه داشت و با شور و شوق بسیار آن را توسعه میداد .

خانواده رنو خانه دومی داشتند در بیلانکورت، نزدیک پاریس، در آنجا یک باغ و یک آلونک وجود داشت که لوسین جوان اولین کارهایش را آنجا انجام میداد .

مطالعات و تحصیلات مورد علاقه لوسین نبود ولی لوسین دوران نوجوانی اش را با دو چیز حیاتی و با ارزش پشت سر گذاشت .

1 ـ درک مستقیم حسی 2 ـ کاربرد عملی

لوسین در سن 20 سالگی یک قطعه از سه چرخ را به یک چهار چرخه اضافه کرد و اختراعی کرد که در آن زمان خیلی زود اتومبیل به حرکت می افتاد. او گیربکس را اختراع کرد .

بعد از این اختراع توسط رنو، انتقال نیرو توسط زنجیر به چرخ حذف شد و گیربکس جای آن را گرفت .

او در مورد اختراعش مطمئن بود و شرط بست که ماشین او میتواند شیب 13% را بالا رود. اگر چه دوستانش اول باور نمی کردند که لوسین شرط را ببرد ولی تنها او شرط را برد ، همچنین 12 سفارش اولش را با پول نقد گرفت . و دوره ای از زندگیش شروع شد. چند ماه بعد او احساس کرد که یک حق انحصار و امتیاز برای کار خود دارد که میتواند برای آینده به ثروت برسد ، او خیلی زود در صنایع زمان خودش مطرح شد .

دو برادرش مارسل و فرناند که برای خود مستقل شده بودند و تجارت میکردند. در سال 1899 به وی ملحق شدند و با یک سرمایه کوچک و بدون دخالت دادن دیگران کمپانی برادران رنو را تاسیس کردند. پس از چند ماه برادران رنو وی را ترک کرده و برای در نظر گرفتند به شرطی که تنیجه عملکردش را به آنها گزارش کند. با این کار، کار رنو مورد شک برادران قرار گرفت. او به آنها ثابت کرد که در مورد وی اشتباه میکنند و پس از چندی مارسل و رنو مسابقه ای در نظر گرفتند که کار خود را در ملا عام به نمایش گذاشته و با این مسابقه بین شهرهای پاریس ـ تروویل ، پاریس ـ برداکس ، پاریس ـ استد ، پاریس ـ پاریس ، برلین و بیشتر شهرهای مهم صنعتی مثل پاریس ـ وین ، که در این مسابقات پیروزی مارسل در سال 1902 با اثبات رسید .

محبوبیت آنها بین مردم باعث سفارشات متعددی بعد از هر مسابقه شد .

با گسترش سریع شرکت ، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نیروی کار در سال 1902 توانستند وسعت کارخانه را به 7500 متر مبع گسترش دهند .

آنها با بوجود آوردن اولین نمایشگاه و فروشگاه اتومبیل در آن زمان، کاتالوگ رنو را نیز با چندین مدل ارائه دادند. در همان سال لوسین اقدام به ساخت اولین موتور رنو با چهار سیلندر و 24 اسب بخار نمود و خیلی زود بعد از آن امتیاز موتور توربو را برای او در بر داشت .

در سال 1903 در مسابقه ای که بین پاریس و مادرید انجام شد در اثر تصادف مارسل کشته شد. ( در سن 31 سالگی ) در این تصادف 6 نفر کشته و 15 نفر آسیب دیدند. این حادثه در فرانسه عزای ملی خوانده شد .

این یک فاجعه برای رنو بود که نه تنها برادرش را بلکه یک حامی بزرگ را از دست داده بود .

رنو جهت ابزار یک هدف خوب و بدست آوردن یک تخصص خوب برای رانندگی و دفاع از حیثیت کمپانی این مسابقه را تشکیل داده بود .

در همان زمان فرناند شروع به دائر کردن فروش محصولات برادران رنو و شبکه فروش و تاسیس کمپانی در خارج از فرانسه، در کشورهای انگلستان ـ بلژیک ـ ایتالیا ـ آلمان ـ اسپانیا و ایالت متحده آمریکا نموده بود .

در سال 1919 لوئیس رنو در صنایع اتومبیل اروپا بطور جداگانه در مقابل رقیبان آمریکایی رخنه کرد و با آنها رقابت نمود .

در آن زمان آمریکا درگیر جنگ بود. در فرانسه قدرت خرید بین مردم کم بود و از اتومبیل به عنوان یک وسیله تفننی استفاده می شد .

بعد از اولین بحران اقتصادی در سالهای 1920 و 1921 که دنیای اقتصاد را بن بست کشانده بود، رنو توانست خود را بطور شناور و نگهداشته و جلوی رقبا سربلند بیرون آید، مثل کمپانی فورد که در آن زمان آنقدر عقب رفته بود که کارش را سر هم بندی میکرد .

در زمان صلح بعد از جنگ جهانی اول = در آن زمان لوئیس رنو هر چیزی که یک موتور داشت را ساخت مثل اتومبیل، ماشینهای تجاری، ون، اتوبوس، تراکتور و ماشینهای کشاورزی که ماشینهای کشاورزی بعد از جنگ جانشین تانک شده بود و با نام کاتر پیلار به بازار عرضه شد و کشتی و انواع موتور، ماشینهای ریلی و انواع موتورهای هواپیما .

منبع کارگاه تولیدی آن توسط آهن قراضه ، شنهای ساحل، جنگلها، کارخانه های چوب بری و هر چیزی که قابل استفاده و تولید بود تغذیه می شد .

همزمان با سایر توضیحات ذکر شده، تولیداتی چون فلزات، مقوا سازی، محصولات الکتریکی ، صنایع لاستیک ، نفت و روغنها نیز جزء کمپانیهای وی به شمار می رفت. او کارخانه هایی را می خرید که ارزان قیمت و از کیفیت بالایی برخوردار بود و به آنها احتیاج داشت .

کارخانه بیلانکورت اصلی ترین کارخانه بود با یک خط تولید اماآندره سیتروئن یک کارخانه مدرن درست کرده بود با یک خط تولید که رنو تا سال 1922 اینکار را نکرده بود. لوئیس رنو یک کارخانه بزرگ در جزیره سکوئین ساخت او برای کارخانه بیلانکورت نقشه ای داشت که انرا تبدیل به محل سرگرمی کارگانش کند اما او این کار ا نکرد .

اولین خط تولید در سال 1929 شروع شد و در سال 1937 کارخانه تکمیل شد .

لوئیس رنو در سال 1944 کشته شد، او تا پایان عمر بیش از 500 اختراع مهم کرد از جمله اختراع دیفرانسیل و گاردن .

در سال 1919 کمپانی رنو برگترین شرکت در اروپا شناخته شد، در سال 1914 ششصد تاکسی رنو، 6500 سرباز را به جبهه مارن انتقال داد .

در سال 1978 کارخانجات Berlit و Saviem هم اکنون در این کمپانی ادغام شد .

هم اینک صنایع اتومبیل سازی RVI به ساخت اتوبوسهای برقی ـ انواع موتور واکسل، سیستمهای انتقال نیرو مشغول است. کارخانه های اتوبوس سازی رنو در آفریقا ـ اسپانیا ـ انگلستان ـ بولیوی ـ استرالیا ـ اندونزی ـ چکسلواکی و ایران مشغول بکار هستند .

رنو در حدود 50 سال در مورد تجزیه و تحلیل تصادفات و همچنین در زمینه بیو مکانیک کار می کند و همچنین بانک اطلاعات گستردهای دارد که هر سال بیش از 300 مورد اطلاعات جدید به آن اضافه می شود .

رنو اولین خودرو ساز ارائه کننده کمربندهای ایمنی با محدود کننده نیرو و کیسه های برنامه ریزی شده با باد شدن کنترل شده و پیشتاز ایمنی خودرو در جهان است .

دفتر مرکزی رنو در لیون و مهترین کارخانجات آن در آنونال و نیس واقعند .

کمپانی رنو در سال 1990 مالک تمامی کمپانی ماک آمریکا شد و در حال حاضر نیز مالک ان است .


در سال 1999 خرید 37% نیسان و خرید و بعد بقیه سهام آن مالک نیسان ژاپن شد و بعد در همین سال سامسونگ هم به رنو پیوست و در سال 2000 قراردادی بین ولوو و رنو امضاء شد که نشانگر استراتژی رنو می باشد همچنین رنو حضور فعالی در ساخت کامیون داشت هم اکنون 20% سهام ولوو از آن رنو است .

در سال 2001 ساخت دوچرخه های کوهستانی و خیابانی را آغاز کرد .

مشارکت رنو و نیسان سبب شد که نیسان به سود دهی بیشتری برسد .

رنو پر فروش ترین و مهمترین کمپانی خودرو ساز در اروپای غربی است .

در اسلوونی رنو اولین تولید کننده خودرو است .

در ترکیه به عنوان بزرگترین فروشنده خودرو معروف است .

و در روسیه سیر صعودی فروش را دارد .

اتومبیلهای ساخت کمپانی رنو نخستین اتومبیلهایی هستند که مجهز به سیستم کنترل باد طایرها هستند .

کمپانی رنو اولین کمپانی اتومبیل است که سعی فراوان در امر پاکیزگی محیط زیست دارد و از سال 1994 به بعد BMW ـ فیات ـ روور را نیز با خود همصدا کرده است .

رنوی ول ساتیس بی صداترین اتومبیل جهان شناخته شد .

رنوی مگان 2 و ول سایتس ، ایمن ترین اتومبیلهای جهان شناخته شده است .

موتور سیستم انتقال قدرت پژو 607 ( لوکس ترین مدل پژو ) با کمک و مشارکت رنو طراحی و ساخته شده .

تولید مشترک رنو و اپل در سال 1996 بنام 82 X تولید خودروی ترافیک رنو و ویوار اپل .

رنو اولین تولیدکننده اتومبیل با سیستم ماهواره ای، با مشارکت فارنس تله کام بنام ادیس لاین .



نخستین رنو 5 در ژانویه سال 1972 ساخته شد و فقط در دو نوع عرضه می شد در 5L و 5TL .

5L = دارای موتور 4 سیلندر، میل لنگ متکی بر 3 یاطاقان ثابت به حجم سیلندر 782 cm مکعب به قدرت 34 اسب بخار. این موتور از موتور رنو 4 مشتق شده است .

5TL = دارای موتور 4 سیلندر با میل لنگ متکی بر 5 یاطاقان ثابت به حجم سیلندر 956 cm مکعب به قدرت 43 اسب بخار. این موتور از موتور رنو 6 TL که حجم سیلندری برابر 1108 cm مکعب دارد مشتق شده لیکن حجم سیلندر آن به حد کنونی تقلیل یافته و در برابر برای آنکه همان قدرت را حفظ کند نسبت حجمی تراکم مخلوط بنزین و هوا در آن افزایش داده شده است .

دو مدل مزبور به فنر بندی مبتنی بر میله های پیچشی که در رنو 4 و رنو6 بکار می روند و کارآیی شان به ثبوت رسیده است مجهزند .

جعبه دنده از رنو 6TL به رعایت گرفته شده. تفاوت عمده این دو مدل در تجهیزات مربوط به ترمز آنهاست .

در رنو 5L عیناً کاسه ترمزهای چهارگانه رنو 4 بکار رفته اند و ترمز دستی بر چرخهای جلو عمل میکند، در حالی که رنو 5TL در چرخهای جلو از ترمز دیسک رنو بهره مند شده است. در چرخهای عقب آن از ترمز کاسه ای استفاده شده و ترمز دستی ب چرخ های عقب عمل میکند .

مدلهای 1973 : به انتخاب خریدار و با هزینه اضافی، بصورت (( دنده در گیربکس )) نیز عرضه میشود در این صورت در طی سالها رفته رفته جانشین صورت (( دنده در فرمان )) میشود و از آن پس در همه مدلهای مشابه بطور (( سری )) عرضه می گردد .

در آوریل 1974 ، مدل رنو 5LS به بازار عرضه می شود .

رنو SLS : موتور 4 سیلندر با میل لنگ متکی بر پنج یاطاقان ثابت، به حجم سیلندر 1294 cm مکعب و دارای کاربراتور گلویی .

این موتور در 6000 دور در دقیقه 64 اسب بخار DIN تولید میکند.

موتوری ست مشتق از موتور رنو 12TS جعبه دنده رنو 6TL مشتق شده ولی جهت تطبیق با موتور 1300 در آن تجدید نظرهایی صورت گرفته است. دسته دنده بصورت (( دنده گیربکس )) به طور (( سری )) در این مدل عرضه می شود .

توانایی های افزونی که از که از کار برد این موتور بدست آمده مستلزم تقویت مجموعه تجهیزات ترمز شده است و این امر باعث استفاده از بوستر بندیکس Bendix مدل (( ماستر ـ واک )) ( Vac ـ Mastar ) صورت گرفته است .

داشبورد مجهز به دور شمار موتور، شیشه عقب مجهز به برف پاک کن و شیشه شو ، چرخهای مدل اسپرت ، مدل 5LS را از مدل 5TL متمایز می سازند به علاوه چراغهای جلو از مدل خاصی هسنتد که جهت این اتومبیل طراحی شده است در این چراغها علاوه بر نورهای بالا و پایین ( آیین نامه های اروپایی ) یک لامپ گازی جهت کمک به نور بالا در جاده بکار رفته است .

در ماررس 1975، رنو 5LS به رنو 5TS مبدل میشود. مدل تازه تقریباً همه مشخصات سلف خود را دارد با این تفاوت که ، با تجدید نظر در نسبت دور دنده 4 تواناییهای آن کمی بیشتر شده است .

تجهیزات درون اتومبیل نیز غنی تر شده : صندلیهای جلو از مدل تازه هستند و کمربند ایمنی با جمع کننده خودکار، چراغ دنده عقب و اجزایی دیگر نیز اضافه شده است از مدلهای 1976 به بعد : تغیییرات عمده ای در انواع صورتهای این مدل داده می شود که مهمترین آنها عبارتند از : میل لنگ جدید در مدل 5TL ، میل بادامک جدید درمدل های 5TL و 5TS ، استفاده از مولد برق متناوب ( آلترناتور ) به جای دینام ( که برق یکسو تولید می شود ) در مدل 5L مدل تازه ایی نیز به نام رنو5Societe عرضه می شود که همان مشخصات 5TL را داراست و به جای شیشه های عقب آن ورق فلز بکار رفته .

در فوریه 1976 ، مدل رنو GTL به بازار عرضه می شود این مدل تازه به موتوری کم مصرف، مشتق از 5TS و دارای تنظیم های متفاوتی در مورد زمان احتراق و نحوه اختلاط بنزین و هوا، مجهز است همچنین این مدل از مجموعه جعبه دنده ـ دیفرانسیل تازه ای برخوردار است .

هدف این مدل ، استفاده مقرون به صرفه در مناطق پر ازدحام شهری بوده است و طرفین آن به وسیله نوارهایی از جنس پولی ـ استر ( Polyester ) که ادامه سپرهای جلو وعقب قرار دارند حفاظت شده اند .

مدلهای 1977 : در همه مدلها : کاربراتور غیر قابل دستکاری نصب می شود به جز در مورد پیچ تنظیم دور کم موتور کسی مگر تعمیرکاران تعمیرگاههای مجاز رنو نمی تواند در تنظیم های کاربراتور تغییری بدهد دراین مدل تغییراتی در نحوه قفل شدن دنده عقب داده شده است .

در مدل رنو 5L : موتوری جدید ، به حجم سیلندر 845 cm مکعب به جای 782 cm مکعب و قادر به استفاده از بنزین معمولی بکار برده می شود . این موتور به قدرت 36 اسب بخار DIN است دسته دنده بصورت (( دنده گیربوکس )) است بدین سان از مدلهای 1977 به بعد همه مدلهای رنو 5 بطور ((سری )) به ((دنده گیر بوکس ))

مجهزند .

در مدل 5TS : از چراغهای جلو مجهز به لامپ گازی H4 استفاده شده است. در مدلهای 1978 : حرف L در مورد مدل پایه حذف می گردد ، بطوریکه از مدلهای 1978 به اینسو رنو 5L به عنوان رنو 5 خوانده می شود. در همه مدلها : الحاق شد شاخه مادگی جهت عیب یابی و تنظیم موتور : در مدل رنو 5Societe میتوان از دور موتور یکی را برگزید : خواه موتور 5TL را که 956 cm مکعب حجم سیلندر دارد و خواه موتور 5 را که حجم سیلندر آن برابر 845 cm مکعب است و بنزین معمولی می سوزاند .

در فوریه 1978 رنو 5 Autematic 1300 به بازار عرضه می شود این مدل به جعبه دنده اتوماتیک ، متصل به یک مبدل گشتاور ( تورک کانورتر ) ، مجهز است و درآن از همان موتور 5GTL با انجام تغییراتی در مورد نسبت و زمان احتراق ، استفاده شده است. فنر بندی مجموعه تجهیزات ترمز و ملحقات داشبورد با مدل 5GTL یکسان است .

مدلهای 1979 در همه مدلها : مسافت شمار ((روزانه )) ( صفر شونده ) شش رقمی شده است سرنشینان عقب نیز به کمربند ایمنی مجهز شده اند. مدلهای 1980 : تجدید نظر کلی در مدلهای TL و GTL استفاده از موتور جدید و عرضه یک صورت پنج در .

موتور تازه 1108 cm مکعب حجم سیلندر دارد و در 4400 دور در دقیقه 45 اسب بخار DIN قوی تولید میکند .

این موتور شامل میل بادامک جدید است که از مدت گشودگی همزمان سوپاپهای (( دود )) و ((بنزین )) می کاهد، بطوری که دور کم موتور منظم تر، شتاب اتومبیل یکنواخت تر و بالاخره مصرف بنزین در حدود 25 تا 30 درصد در استفاده شهری کمتر شده است به جز رنو 5TS همه مدلها علاوه بر صورت معمول سه در به صورت پنج در نیز عرضه می شوند .


[ پنج شنبه 90/12/25 ] [ 1:16 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]

 

 

 

ماشین بخار

 

چرخ خیاطی

 

موتور ساعت

 

گیربکس (جعبه دنده) دستی خودرو

 

پلوس خودروهای دیفرانسیل جلو

 

اسلحه ناوهای جنگی

 

موتور اتومبیل از نوع گردان (Wankel) که اختراع بسیار جالبی است و در برخی خودرو های خاص استفاده می شود و قدرت بسیار بالایی دارد


[ دوشنبه 90/12/22 ] [ 7:28 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]

امکانات ویژه خودروی استثنایی و زیبای سیتروئن! + عکس

امکانات ویژه خودروی استثنایی و زیبای سیتروئن! + عکس

جدیدترین خودروی سیترئن که قرار است امسال به بازار بیاید توانست حیرت همگان را برانگیزد...

جدیدترین خودروی سیترئن که قرار است امسال به بازار بیاید توانست حیرت همگان را برانگیزد. سیتروئن که به دنبال ماشینی با گنجایشی زیاد و با انعطاف پذیری و راحتی بیش از یک لیمورزین می گشت توانست با ارتقا دادن یکی دیگر از مدلهای خود مدل توبیک را طراحی کند.

 

 

 این ماشین دارای آخرین امکانات موجود است تا بتواند بیشترین راحتی را برای سرنشینان خود به ارمغان بیاورد.وقتی شما پشت فرمان این ماشین می نشینید در یک دنیای تکنولوژی غوطه ور می شوید. برای استفاده از این خودرو ابتدا باید اثر انگشت شما مورد تایید قرار بگیرد.

 یتروئن توبیک دارای یک موتور دیزل تمام هیبریدی است و کارخانه سیتروئن برای بهتر جلوه پیدا کردن این ماشین از ترکیب رنگ نقره ای و کمی سفید استفاده کرده است. توبیک با این ظاهر ساده ولی جذاب دارای  دو پنجره کشیده و یک درب بزرگ تنها در یک سمت دارد و درب راننده جداگانه باز میشود.

 

 این خودرو به خاطر طراحی خاص دارای فضای داخلی زیادی است و همین به شما این امکان را میدهد تا بتوانید صندلی خود را در هر حالتی که میخواهید تنظیم کنید.صندلی های این خودرو در سه ردیف قابل تنظیم است و میتوانید از آن ها به عنوان تختخواب هم استفاده کنید.


[ شنبه 90/12/13 ] [ 10:21 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
تصاویر نمایش مدلی از ماشین شرکت هوندا

هوندا فهرستی از خودروهایی که قرار است در نمایشگاه توکیو ارایه شوند را منتشر کرده است به گزارش آخرین نیوز به نقل از عصر خودرو، در این فهرست نام یک مدل مفهومی الکتریکی اسپرت بیشتر جلب توجه می کند . نام این مدل تازه Small Sports EV Concept است و هوندا وعده داده است که رانندگی لذت بخش با عملکرد عالی در زمینه مسایل زیست محیطی از ویژگی همه این خودرو باشد.

دو مدل مفهومی دیگر هم نیز در این نمایشگاه معرفی خواهند شد : AC-X و micro Commuter.
AC-X  بیان کننده  نگاه تازه هوندا به تکنولوژی پلاگین هیبریدی و یک موتورجدید است  و Micro Commuter نیز یکی از مدل های مفهومی عجیب درنمایشگاه خودرو توکیو  خواهد بود. علاوه بر این سه مدل ،هوندا یک اسکوتر الکتریکی را نیز به نمایش خواهد گذاشت.


[ شنبه 90/12/13 ] [ 9:12 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
   1   2   3      >
درباره وبلاگ
لینک دوستان
<EMOZIONANTE
سیب سرخ
عاشق آسمونی
ترنم یاس
انتظار
فرزانگان امیدوار:علیرضااحسانی نیاکاندیدای مجلس نهم
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی(سروده های فضل ا...قاسمی)
قاصدک
همرا ه با چهارده معصوم(علیهالسلام) ویارانشان
رهـ گذری غریـ ب
پرورش دینی
دل نوشته ها
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اظهر من الشمس
یادگار فاو
آفتاب گردون
اشعار و گفتار
RAYANCHOUB
قایقی باید ساخت..
موعود هادی
نظرمن
افســـــــــــونگــــر
قیدار شهر جد پیامبراسلام
سکوت خیس
من حلقه ام وراه به میخانه ندارم
سایه
گل نیلوفر
چم مهر
لنگه کفش
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
دل نوشته های یک دختر شهید
پرواز تا یکی شدن
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
مدیریت آموزشی
اسپایکا
►▌ استان قدس ▌ ◄
حنا، دختری با مقنعه
پرپر
جادوی زندگی
کلبه تنهایی
نشریه حضور
نغمه ی عاشقی
رنگین کمان
همه چیز آماده دانلود . . . دانلود رایگان بازی و نرم افزار
شوروشعور عشق
کانون فرهنگی شهدا
****شهرستان بجنورد****
ماییم و نوای بی نوایی
عشق الهی
بی سر و سامان
مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش
ترانه سرا (وبلاگ رسمی یکتا نویسنده و ترانه سرا)
وبلاگ حامیان ولایت
ستارگان دوکوهه
بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams
سروش دل
آوای قلبها...
ساعت یک و نیم آن روز
آرشیوی متنوع از مسائل روزمره
تنهایی......!!!!!!
مرد تنهای شب
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
ستاره
ثریای کویر ایران
خاطرات دکتر بالتازار
پروانگی
کودک ونوجوان
پرسپولیس قهرمان
دیوانه
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
شاید منتظر
.: شهر عشق :.
سردار بی سنگر
هر چی بخوای
اردبیل بهشتی پنهان
بوی سیب
یاربسیجی
my love
شعر عاشقانه
تبسمـــــیـ بهـ ناچار
روستای چشام
عکس های عاشقانه
منتظر مفرد مذکر غایب
بچه ها من تنهام!!!کمک
آزاد
مهاجر
منطقه آزاد
سیاوش پوراُرمَزد
هگمتانه
ابـــــــــــرار
عشق گمشده
نور اهلبیت (ع)
ستاره سهیل
انسان جاری
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
صدای شهید
بازگشت نیما
جوجولی
رازهای موفقیت زندگی
تنهاتر از سکوت . . .
بچه های خدا
خوش آمدید
قافیه باران
دبستان هوشمند
من.تو.خدا
شبستان
علوم و معارف اسلام
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
سعادت نامه
Organizational Agility
نسیم یاران
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
عشق
آوای انتظار
ترانه ی زندگیم (Loyal)
ღ♥ღحرف دلღ♥ღ
جزتو
شروق
Manna
بانوی اسمانی
Deltangi
بشری
بسیج اساتید استان تهران -پیروان ولایت
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
ساحل عشق
free_all
سکوت باران....
انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پیام نور شهرضا
Just for fun
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
سحر یه دختره تنها
کلبه خاطره
بهار
" Yek Ta " just for who are unique"
جوک و داستان های خنده دار و طنز عکس های خنده دار، شعر خنده دار
کلبه تنهایی
گل همیشه نازم
تـــــــکـــبـــیــر
گلهای یاس
جیغ بنفش در ساعت 25
عاشقانه
نفس
ماه و مهــــــــــــــر
تابلو
جایی برای خنده وشادی و تفریح
غروب آرزوهـا
عاشق روح الله
گروه اینترنتی جرقه داتکو
کلام نور
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
مرگ عاشق
شاه تور
هر چی تو فکرته
نگین سر سبز
مکاشفه مسیح
تیام
دوست داشتنی
جبهه وولایت
یاامام حسن مجتبی (ع)ادرکنی
..:: بهونه های بارونی ::..
چشم های یشمی
Baran
رفیق شفیق
هالی
راه کمال
تنهایی.......
حقوقدان منتظر
رویابین
trip love
ایرانی یعنی عشق
رهبرم سید علی
یک جای دنج
لطف رحمان
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
دردودل
ابریشمین
موضوع ازاد
اینجا همه چی در همه
دنیای خودرو
کیمیا
السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س)
FANTOM
نوری چایی_بیجار
سماء الإسلام
صدفی برای مروارید
xXx عکسدونی xXx
هیئت
ایرانی باشیم
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
شاهکار
هر چی تو بخوای
مهربانی
پرواز تا اوج
پرسپولیس
همسایه خورشید
مهربونی
بادله گشت
و اینک آخر الزمان
خانه داری، گل آرایی، دوخت لباس زنانه و مردانه، تزیین منزل
جـــــام غـــــزل
یه دخترشاد
حرفهای آسمانی
Defeat
کلبه ی عشق
مشق عشق ناز
عشق تابینهایت
شرم آب
فاطمیون لنجان
عاشق دربدر
یلدا
رگ روح
آتش دل
مـــــولا علی جان
شاپرک همیشگی من تویی
سیرت
مهدی یاران
رفیق بازی
★ستاره ی سرخ★
y divouneh
 از همه جا از همه رنگ
چشم انتظار
کیمیای ناب
ای دریغااااااااا
خط خطی ها
چند تکه عاشقانه
تاریخ را به یاد اوریم
ادبیات
بیا ازدواج کنیم
پارسال دوست امسال آشنا
عدالت جویان نسل بیدار
در حسرت شهادت
سینوهه
تکه ابر...
آمرین به معروف و ناهیان از منکر
مرامنامه عشاق
صل الله علی الباکین علی الحسین
آتش دل(به دلیل پیداشدن یه آتش دل دیگه ،فعلاخاکستر دل)
صراط
Sense Of Tune

عاشق تنها
مهنازوپسراش
***رویا***
مهندسی متالورژِی
هر چی که دلت می خواد
بچه های خاکریز
پر شکسته
دنیای شادی
قاموس من
انصار الحسین (ع)
شاعر پروانه ها Aseman Shahr
*کل یخ*
*ایستگــ\ــ/ــــ\ــــ/ـــاه انـــ\ــ/ــــ\ـــ/ــرژی*
دیار برف
از صدای سکوت دلم خسته ام
iranian
مذهبی-سیاسی-فرهنگی
عشقولانه،رومانتیک، هم نفس بی نفس، فرشته کوچولو
کلــــــبه ی شــــــــــــــعـر
« تندیس تک »
آشنا
در جستجوی زندگــی
عشق پنهان
در پناه آسمون
سفیر نور
بر و بچه های ارزشی
آموزش کامپیوتر و نرم افزار
وکیل
مقاله های تربیتی
Cyberom UTM
عزیز دل
عاشق باش و کوچک چون عشق میداند ایین بزرگ کردنت را
*دیدبان رایانه ای *
ASIAN MARADONA
شیطونک
در آستان جانان
زازران
آموزش تست زدن کنکور
مارگریت
دیزل ژنراتور ،شرکت نیرو ساز صنعت
هنوز مال منی
خلوت دل
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
اس ام اس خنده دار . اس ام اس روز
علی
آبشار
فهادانــ
فقط ما
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 296681