----- ------
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

hamidsportcars

طرز کار خودرو

خودروهای امروزی جهت تولید قدرت از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. این خودروها همگی دارای موتورهای درونسوز هستند که با سو زاندن بنزین، گازوئیل و یا گاز طبیعی انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل استفاده در می‌آورند. (این کار در موتور خودرو انجام می‌شود).

توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخهای آن منتقل می‌شود. در واقع چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو است. آنگاه حرکت تولید شده به وسیله انسان، یا برای جابجایی و یا برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خودروی برقی

نوشتار اصلی: خودروی برقی

خودرو برقی به خودروی می‌گویند که از باتری جهت نیروی محرکه به‌جای موتور درون‌سوز استفاده می‌کند.

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم ظاهر شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. اما برخی خودروهای برقی همانند تسلا رودستر (یک خودروی لوکس برقی) و جنرال موتورز ای‌وی-1 موفقیت آمیز بوده‌اند.

برخی نمونه خودروی برقی

REVA

خودروی REVAi که در بریتانیا به نام G-Wiz شناخته می‌شود یک خودروی کوچک الکتریکی است که به وسیله تولیدکننده هندی به نام REVA Electric و از سال 2001 تولید می‌گردد. شرکت REVA تا سال 2011 بیش از 4000 دستگاه از این نوع خودرو را در 26 کشور جهان به فروش رسانده‌است. در بسیاری از کشورها REVAi استانداردهای کافی جهت به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک خودروی کامل را بدست نیاورده به نحوی که در سایر کلاسها نظیر خودروی شبه برقی در آمریکا و چهارچرخه موتوری در اروپا طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو در ابتدا تحت نام REVA شناخته می‌شد که بعدا با تغییرات و بهینه سازی‌های انجام شده بر روی آن تحت نام REVAi و با قابلیت‌های بهتر عرضه گردید. رویهمرفته مدل قدیمی و جدید آن لقب پرفروشترین خودروی برقی جهان را تا اواخر سال 2009 به خود اختصاص داده‌است.

طراحی

REVAi یک خودروی هاچ بک 3 در و کوچک است که دارای ابعاد 2.6m طول، 1.3mعرض و 1.5m ارتفاع می‌باشد. این خودرو قابلیت حمل 2 بزرگسال در جلو و 2 کودک را در صندلیهای عقب دارا بوده و صندلیهای عقب می‌توانند به منظور ایجاد فضا برای حمل بار بیشتر کاملا خوابانده شوند. حداکثر وزن مسافر و بار این خودرو به صورت توام 270 کیلوگرم می‌باشد. REVAi به منظور سفرهای درون شهری و به ویژه تردد بین منزل و محل کار خصوصا در ترافیکهای سنگین طراحی شده و در اروپا این خودرو تحت عنوان چهارچرخه سنگین (Category L7) طبقه بندی شده‌است. این خودرو دارای اجازه صادرات به آمریکا است به شرطی که دارای محدودکننده سرعت به کمتر از 25 مایل در ساعت بوده و به منظور رفت و آمدهای کوتاه (Neighborhood Electric Vehicle) از آن استفاده گردد.

مدل‌ها

REVA

مدل اولیه این خودرو که از سالهای 2001 تا 2007 تولید می‌شد REVA نام گرفت (در بریتانیا G-Wiz). نیروی محرکه این خودرو از طریق یک موتور 4.8 Kw (4.6 hp) تامین می‌گردد که توسط یک کنترلر DC با جریان خروجی 400A کنترل شده و حداکثر توان آن به 13.1kw (17.6hp) بالغ می‌گردد. این توان از طریق 8 عدد باطری 6V-200Ah که به صورت سری و دارای ولتاژ نهایی 48V هستند بدست آمده و در زیر صندلی جلوی خودرو تعبیه شده‌اند. این مدل به دلیل عدم وجود شاسی قدرتمند قادر به گذراندن تستهای استاندارد تصادف با سرعت 40 km/h (25mph) نبود.

REVAi

در ژانویه سال 2008 یک مدل جدید از این خودرو به نام REVAi به بازار معرفی شد که دارای یک سیستم درایو AC است و باعث می‌شود سرعت آن به حداکثر 80km/h (50mph) افزایش یابد. این درایو 350 آمپری یک موتور AC سه فاز با توان حداکثر 13Kw (17 hp) که نیروی محرکه خودرو است را کنترل می‌نماید. همانند مدل REVA توان الکتریکی این خودرو نیز از طریق 6 عدد باطری 6V-200Ah که در زیر صندلیهای جلو تعبیه شده‌اند بدست می‌آید. این خودرو دارای یک سوئیچ تقویتی (boost) می‌باشد که با فعال شدن آن 40% گشتاور اضافی جهت شتابگیری بهتر و توانائی بالا رفتن از مسیرهای کوهستانی به آن افزوده شده و حدکثر سرعت آن را نیز به 80km/h می‌رساند. وزن این خودرو 665kg بوده که 270kg از آن مربوط به باطریهاست. مسافت نرمال پیموده شده توسط REVAi با یک بار شارژ حدود 80km است که البته درصورت رانندگی سریع یا استفاده از بخاری و کولر خودرو این مسافت کاهش خواهد یافت. جهت تصحیح مشکلات ایمنی مدل قبلی با همکاری شرکت لوتوس، ویژگیهای ایمنی متعدد و جدیدی به این خودرو افزوده شده‌است که از جمله ترمزهای دیسکی در جلو و شاسی تقویت شده را می‌توان نام برد که به خوبی تست‌های تصادف در سرعت 40km/h را بوسیله موسسه استاندارد ARIA در کشور هند گذرانده‌است.

REVA L-ion

در ژانویه سال 2009 مدل جدیدی به بازار ارائه شد که REVA L-ion نام گرفت. این مدل از نظر ظاهر مشابه مدل REVAi است ولی باطریهای آن از نوع Li-ion (Lithium-ion) بوده که علاوه بر کاهش وزن خودرو به 565kg، کاهش زمان شارژ به 6 ساعت و افزایش مسافت طی شده بعد از یک شارژ کامل تا 120km را نیز به همراه داشته‌است. همچنین عملکرد این باطریها کمتر تحت تاثیر تغییرات دما قراردارد. علاوه بر تغییر در باطریها، REVA L-ion دارای یک پانل خورشیدی جهت شارژ باطریها به وسیله انرژی خورشیدی برروی سقف آن است. همچنین افزون بر باطری شارژر نصب شده برروی خودرو، یک ایستگاه شارژ باطری 3فاز که نیازمند اتصال برق 3فاز است نیز آماده ارائه می‌باشد که در عرض 1 ساعت قادر به شارژ 90 درصد ضرفیت باطری‌های خودرو خواهد بود.

قیمت

بیش از 4000 دستگاه از مدلهای مختلف REVA تا اواسط مارس 2011 فروخته شده که کشورهای واردکننده این خودرو عبارتند از: اتریش، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، قبرس، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، هند، ایرلند، نروژ، ژاپن، مالتا، موناکو، نپال، جزایر نورفولک، پرو، فیلیپین، پرتغال، اسپانیا، سریلانکا و بریتانیا. قیمت این خودرو، هم اکنون در بریتانیا تقریبا 9995 یورو برای مدل استاندارد (مدل G-Wiz) است. این خودرو از پرداخت شارژ مربوط به نقاط پرترافیک لندن معاف است چرا که به عنوان خودروی الکتریکی طبقه‌بندی شده‌است. این خودرو همچنین در کشورهای اروپایی دیگر نظیر اسپانیا و نروژ نیز فروخته شده‌است. در کاستاریکا، REVAi در مارس 2009 وارد شد و به قیمت 13000 دلار آمریکا فروخته شد. در بازار شیلی این خودرو 12000 دلار آمریکا قیمت گذاری شده‌است. در جمهوری ایرلند خودروی REVAi به قیمت 11500 یورو قیمت گذاری شده و مدل بهتر آن با نام REVA L-ion به قیمت 17500 یورو به فروش می‌رسد. همچنین در هندوستان REVA به مبلغ 350،000 روپیه به فروش رسیده و هزینه شارژ آن 0.8 cent/Km برآورد می‌گردد که باید در کنار قیمت 1.3 USD/Liter برای بنزین در هند مورد توجه قرار گیرد.

ملاحظات ایمنی

REVA از اکثر مقررات ایمنی تصادفات در اروپا به دلیل وزن کم و طبقه‌بندی شدن در ردیف چهارچرخه‌های سنگین به جای خودرو معاف شده‌است. دپارتمان حمل و نقل بریتانیا پس از آزمون تصادم، یک دستگاه خودروی REVA مدل G-Wiz (که اکنون از رده تولید خارج است) با مانع غیر قابل انعطاف در 24 آوریل 2007، ملاحظات جدی ایمنی را در این خودرو مشخص نمود. مشابه همین تست، یک آزمایش دیگر نیز که به وسیله مجله Top Gear و بر اساس مقررات تست تصادفات NCAP اروپا انجام پذیرفت، مشخص کرد که سرنشینان این خودرو در تصادفات با سرعت 64 Km/h متحمل صدمات جدی و بعضا بسیار جدی خواهند شد. در نتیجه آزمونهای یاد شده، مدلهای REVAi و REVA L-ion شامل ویژگیهای متعدد ایمنی نظیر ترمزهای دیسکی جلو و شاسی تقویت شده و با طراحی مجدد هستند که آزمون تصادفات آن توسط ARAI در هند موفقیت‌آمیز بوده‌است. فیلم آزمون تصادف از جلوی مدل جدید با سرعت 40 Km/h هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس قراردارد. کمپانی تولید REVA (RECC) در سال 2008 مدعی شد که این خودرو دارای رکورد ایمنی عالی است به نحوی که در مجموع 80 میلیون کیلومتر کاربرد این خودرو در سراسر جهان، حتی یک مورد فوت یا وارد آمدن صدمه جدی به سرنشینان رخ نداده‌است.

[1] ریزترین خودروی برقی جهان

خودروهای برقی متعددی طی سالهای گذشته تولید شده‌اند که از ابعاد کوچکی برخوردار بوده‌اند، با این همه تمامی این خودروهای کوچک در مقایسه با خودروی برقی که دانشمندان سوئیسی ابداع کرده‌اند بسیار غول پیکر به شمار می‌روند. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سوئیسی «امپتا» طی همکاری با دانشمندان هلندی دانشگاه گرونینگن یکی از بی نظیرترین خوردوهای برقی جهان را ساخته‌اند که ابعاد آن 4x2 نانومتر است.

این نانوخودرو که از یک تک مولکول ساخته شده دارای چهار چرخ است که عملکرد هر یک از چرخها مشابه چرخی با موتور مجزا است. این خودرو می‌تواند در مسیری مستقیم بر روی سطحی مسی حرکت کند و به جای حمل باطری برق مورد نیاز خود را از سر «میکروسکوپ پویشی تونلی» که بالای آن قرار خواهد گرفت، تامین کند.

 

این نانوخودرو برای هر نیم دوری که چرخهایش خواهند زد به 500 میلی ولت انرژی نیاز خواهد داشت. زمانی که خودرو وارد یک دست انداز می‌شود، الکترونها از میان مولکول نفوذ کرده و منجر به تغییرات ساختاری برگشت پذیری در هریک از موتورها یا چرخها می‌شوند. این تغییرات باعث می‌شوند هر چهار چرخ به صورت همزمان به جلو حرکت کنند.

بر اساس گزارش گیزمگ، اجرایی کردن این کار برای هماهنگ سازی حرکت همزمان چرخها در عمل بسیار دشوار است با این همه در نهایت پس از 10 تحریک الکتریکی، نانوخودرو توانست 6 نانومتر به جلو حرکت کند. توسط من

کاربرد خودرو

کاربرد خودروها در زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده‌است بطوری که اگر خودروها را از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به شکل کنونی وجود نداشته باشد. عمده فعالیت خودروها در زمینه‌های زیر است:

واژه ترابری خود گویای فعالیت انجام شده توسط خودروها است. چرا که قسمت اعظم مواد و اشیاء انسان‌ها نیز خود بخش وسیعی از حمل و نقل را شامل می‌شود.

کاربرد دیگر خودروها در تولید توان کششی است که در بخش‌هایی مثل کشاورزی و یا صنعت و یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد می‌تواند در قالب یک تراکتور کشاورزی یا یک لیفت‌تراک و یدک‌کش و یا یک ماشین راهسازی جلوه گر شود.


[ چهارشنبه 91/2/20 ] [ 11:13 صبح ] [ حمید......؟(مشهد) ]
درباره وبلاگ
لینک دوستان
<EMOZIONANTE
اشعار و گفتار
عاشق آسمونی
سیب سرخ
ترنم یاس
انتظار
فرزانگان امیدوار:علیرضااحسانی نیاکاندیدای مجلس نهم
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی(سروده های فضل ا...قاسمی)
قاصدک
همرا ه با چهارده معصوم(علیهالسلام) ویارانشان
رهـ گذری غریـ ب
پرورش دینی
دل نوشته ها
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اظهر من الشمس
یادگار فاو
آفتاب گردون
RAYANCHOUB
قایقی باید ساخت..
موعود هادی
نظرمن
افســـــــــــونگــــر
قیدار شهر جد پیامبراسلام
سکوت خیس
من حلقه ام وراه به میخانه ندارم
سایه
گل نیلوفر
چم مهر
لنگه کفش
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
دل نوشته های یک دختر شهید
پرواز تا یکی شدن
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
مدیریت آموزشی
اسپایکا
►▌ استان قدس ▌ ◄
حنا، دختری با مقنعه
پرپر
جادوی زندگی
کلبه تنهایی
نشریه حضور
نغمه ی عاشقی
رنگین کمان
همه چیز آماده دانلود . . . دانلود رایگان بازی و نرم افزار
شوروشعور عشق
کانون فرهنگی شهدا
****شهرستان بجنورد****
ماییم و نوای بی نوایی
عشق الهی
بی سر و سامان
مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش
ترانه سرا (وبلاگ رسمی یکتا نویسنده و ترانه سرا)
وبلاگ حامیان ولایت
ستارگان دوکوهه
بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams
سروش دل
آوای قلبها...
ساعت یک و نیم آن روز
آرشیوی متنوع از مسائل روزمره
تنهایی......!!!!!!
مرد تنهای شب
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
ستاره
ثریای کویر ایران
خاطرات دکتر بالتازار
پروانگی
کودک ونوجوان
پرسپولیس قهرمان
دیوانه
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
شاید منتظر
.: شهر عشق :.
سردار بی سنگر
هر چی بخوای
اردبیل بهشتی پنهان
بوی سیب
یاربسیجی
my love
شعر عاشقانه
تبسمـــــیـ بهـ ناچار
روستای چشام
عکس های عاشقانه
منتظر مفرد مذکر غایب
بچه ها من تنهام!!!کمک
آزاد
مهاجر
منطقه آزاد
سیاوش پوراُرمَزد
هگمتانه
ابـــــــــــرار
عشق گمشده
نور اهلبیت (ع)
ستاره سهیل
انسان جاری
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
صدای شهید
بازگشت نیما
جوجولی
رازهای موفقیت زندگی
تنهاتر از سکوت . . .
بچه های خدا
خوش آمدید
قافیه باران
دبستان هوشمند
من.تو.خدا
شبستان
علوم و معارف اسلام
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
سعادت نامه
Organizational Agility
نسیم یاران
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
عشق
آوای انتظار
ترانه ی زندگیم (Loyal)
ღ♥ღحرف دلღ♥ღ
جزتو
شروق
Manna
بانوی اسمانی
Deltangi
بشری
بسیج اساتید استان تهران -پیروان ولایت
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
ساحل عشق
free_all
سکوت باران....
انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پیام نور شهرضا
Just for fun
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
سحر یه دختره تنها
کلبه خاطره
بهار
" Yek Ta " just for who are unique"
جوک و داستان های خنده دار و طنز عکس های خنده دار، شعر خنده دار
کلبه تنهایی
گل همیشه نازم
تـــــــکـــبـــیــر
گلهای یاس
جیغ بنفش در ساعت 25
عاشقانه
نفس
ماه و مهــــــــــــــر
تابلو
جایی برای خنده وشادی و تفریح
غروب آرزوهـا
عاشق روح الله
گروه اینترنتی جرقه داتکو
کلام نور
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
مرگ عاشق
شاه تور
هر چی تو فکرته
نگین سر سبز
مکاشفه مسیح
تیام
دوست داشتنی
جبهه وولایت
یاامام حسن مجتبی (ع)ادرکنی
..:: بهونه های بارونی ::..
چشم های یشمی
Baran
رفیق شفیق
هالی
راه کمال
تنهایی.......
حقوقدان منتظر
رویابین
trip love
ایرانی یعنی عشق
رهبرم سید علی
یک جای دنج
لطف رحمان
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
دردودل
ابریشمین
موضوع ازاد
اینجا همه چی در همه
دنیای خودرو
کیمیا
السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س)
FANTOM
نوری چایی_بیجار
سماء الإسلام
صدفی برای مروارید
xXx عکسدونی xXx
هیئت
ایرانی باشیم
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
شاهکار
هر چی تو بخوای
مهربانی
پرواز تا اوج
پرسپولیس
همسایه خورشید
مهربونی
بادله گشت
و اینک آخر الزمان
خانه داری، گل آرایی، دوخت لباس زنانه و مردانه، تزیین منزل
جـــــام غـــــزل
یه دخترشاد
حرفهای آسمانی
Defeat
کلبه ی عشق
مشق عشق ناز
عشق تابینهایت
شرم آب
فاطمیون لنجان
عاشق دربدر
یلدا
رگ روح
آتش دل
مـــــولا علی جان
شاپرک همیشگی من تویی
سیرت
مهدی یاران
رفیق بازی
★ستاره ی سرخ★
y divouneh
 از همه جا از همه رنگ
چشم انتظار
کیمیای ناب
ای دریغااااااااا
خط خطی ها
چند تکه عاشقانه
تاریخ را به یاد اوریم
ادبیات
بیا ازدواج کنیم
پارسال دوست امسال آشنا
عدالت جویان نسل بیدار
در حسرت شهادت
سینوهه
تکه ابر...
آمرین به معروف و ناهیان از منکر
مرامنامه عشاق
صل الله علی الباکین علی الحسین
آتش دل(به دلیل پیداشدن یه آتش دل دیگه ،فعلاخاکستر دل)
صراط
Sense Of Tune

عاشق تنها
مهنازوپسراش
***رویا***
مهندسی متالورژِی
هر چی که دلت می خواد
بچه های خاکریز
پر شکسته
دنیای شادی
قاموس من
انصار الحسین (ع)
شاعر پروانه ها Aseman Shahr
*کل یخ*
*ایستگــ\ــ/ــــ\ــــ/ـــاه انـــ\ــ/ــــ\ـــ/ــرژی*
دیار برف
از صدای سکوت دلم خسته ام
iranian
مذهبی-سیاسی-فرهنگی
عشقولانه،رومانتیک، هم نفس بی نفس، فرشته کوچولو
کلــــــبه ی شــــــــــــــعـر
« تندیس تک »
آشنا
در جستجوی زندگــی
عشق پنهان
در پناه آسمون
سفیر نور
بر و بچه های ارزشی
آموزش کامپیوتر و نرم افزار
وکیل
مقاله های تربیتی
Cyberom UTM
عزیز دل
عاشق باش و کوچک چون عشق میداند ایین بزرگ کردنت را
*دیدبان رایانه ای *
ASIAN MARADONA
شیطونک
در آستان جانان
زازران
آموزش تست زدن کنکور
مارگریت
دیزل ژنراتور ،شرکت نیرو ساز صنعت
هنوز مال منی
خلوت دل
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
اس ام اس خنده دار . اس ام اس روز
علی
آبشار
فهادانــ
فقط ما
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 20
کل بازدیدها: 296901