----- ------
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

hamidsportcars
پیکان، خودرویی که ایرانی هنوز هم رفتنش را باور نکرده است، خودرویی که عشق بسیاری از دارندگان آن بود و خودرویی که صنعت خودروی ایران را از ورشکستگی نجات داد و خودرویی که بسیاری از بیکاران را به کار رساند، بنا به رسم روزگار خداحافظی کرد.


ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه‌ای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو متولد شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.

اما تولید اتوبوس آن هم به تیراژ محدود خواسته‌های برادران خیامی، مدیران آن روز ایران خودرو، را برآورده نمی‌کرد، و به همین دلیل در آن زمان آنها سعی کردند با کارخانجات خودروسازی دنیا ارتباط برقرار کنند تا بتوانند خودرویی را برای اقشار متوسط در ایران تولید کنند.


فورد، پژو، فولکس‌ و تالبوت برخی گزینه‌هایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسیاری بر این باورند که استعمار پیر انگلستان که صنعت خودروی خود را در آن روزگار مظهر اراده ملی خود می‌دید، به وسیله راه‌هایی که همه به آن روش‌های انگلیسی نام می‌دهند سبب شد تا شرکت تالبوت بتواند جای شرکت‌های آلمانی و فرانسوی را بگیرد؛ اما عده‌ای دیگر نیز می‌گفتند در آن زمان تنها کارخانجات انگلیسی روی خوش به مدیران ایران خودرو نشان دادند. به هرحال پیکان وارد ایران شد.


درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.

اما ورود اولین پیکان به خیابان‌های تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسافت کمی جوش می‌آورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران؛ بعدها با اصلاح این ایراد، مشکل پیکان تا حدودی حل شد.


تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل‌گیری قطعه‌سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌های مهندسی در حال افزایش بود.

در سال 1353 خط تولید وانت شکل گرفت، در 27 مهرماه 1353 نیز کارخانه ریخته‌گری و موتورسازی دایر شد تا نسبت به ساخت شش قسمت از موتور پیکان 1600 اقدام کند.

به منظور تامین قسمتی از قطعات اساسی خودروهای تولیدی کارخانجات صنعتی، ایران ناسیونال به طور مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد واحدهای صنعتی و تولید نقش داشت و تولید بسیاری از قطعات خودرو را در کارخانه‌های داخلی و به کمک شرکت‌های خارجی شروع کرد.

شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. پیکان را شاید هنوز هم بتوان در استرالیا دید، محبوب‌ترین مکان‌هایی که بعد از ایران این خودرو در آن تولید یا فروخته شده است را می‌توان انگلستان و استرالیا دانست.

چهره خودرو که طراحی آن در سال 1965 به پایان رسیده و در سال 1966 نیز در شهر کاونتری انگلستان تولیدش آغاز شده بود آکنده از فرم‌های هندسه و قرینه‌ای است که چهره یک اتومبیل کلاسیک را تداعی می‌کند.

مدل‌های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی‌سی بود، در سال‌های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد.

بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را بر روی پیکان گذاشته بود.

پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار، جوانان برخی از مدل‌های قبل از انقلاب پیکان است.


تا پیش از انقلاب، کارخانه ایران ناسیونال را همه با پیکان می‌شناختند این شرکت که سرمایه‌اش چندین برابر شده بود و در دست بخش خصوصی بود بعد از انقلاب به دولت واگذار شد.

بر اساس گزارشات وزارت صنایع ایران، در آن سال‌ها و بعد از واگذاری و به دلیل کمبود ارز و تغییر مدیریت آن و به دلیل پیروی از سیاست تولید خودروهای عمومی به جای خودروهای شخصی، به خاطر دید ضدمصرف‌گرایی، کاهش شدیدی در میزان تولید این شرکت پدیدار شد.

روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن را مونتاژ می‌کرد، و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شد.

در سال 1364 خط تولید پیکان تالبوت انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به این وضعیت، تولید پیکان از سقف بیش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسید و عملا خط تولید پیکان می‌رفت تا با توقف روبه‌رو شود.


اما در سال 1368 مدیران آن زمان ایران خودرو تصمیم گرفتند تا خطوط دست دوم شرکت تالبوت را خریداری کرده و با تقسیم آن در تولید کنندگان قطعات خودرو و بازسازی بخشی از خطوط تولید ایران خودرو سعی کردند پیکان را از ورطه نیستی نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ایران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلک شده‌ای روبه‌رو بودند که کاستی‌های فراوانی داشت.

در سال 1370 صنعت خودروی ایران به جانداری نیمه‌مرده شبیه بود؛ رکود اقتصادی و صنعتی بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستانی، ایران خودرو را در آستانه نابودی قرار داده بود.

در آن زمان بسیاری معتقد بودند دیگر احتیاجی به صنعت خودرو نیست و عده‌ای نیز خواستار ادامه تولید کارخانجات خودروسازی و نجات آن بودند، اما پیکان در آن سال‌ها، صنعت خودروی ایران را نجات داد و جریان حیاتی سرمایه را به شرکت ایران خودرو بازگرداند.

حتی در اوایل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، این خودرو از محبوبیت نیفتاد و هم‌چنان پول رایج بازار خودروی ایران بود.

راحت تعمیری، ارزان بودن تعمیر، همه‌جا تعمیری، هزینه کم و انس مردم ایران با این خودرو، هم‌چنان این خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتری‌ترین خودرو مطرح می‌کرد.

پول پیکان سبب شد مراکز تحقیقاتی و نظام‌های مهندسی بعد از 15 سال رکود و فراموشی، دوباره در ایران خودرو شکل بگیرد.

با پول پیکان مهندسان جوانی که در مرکز تحقیقات ایران خودرو مشغول به کار بودند سعی کردند تا خودروی ملی را با نام پیکان جدید طراحی کنند، بعد از مشخص شدن بزرگی کار طراحی خودرو از پایه، این مهندسان سعی کردند با کمک مهندسان فرست‌اتومیتو انگلستان و مشاوران آلمانی و کره‌ای، بر روی پلات‌فرم پژو 405 خودروی پیکانی را طراحی کنند.

طراحی این خودرو تا پایان سال 1380 به طول انجامید، این پیکان جدید مراکز تحقیقاتی و نظام‌های مهندسی را شکل داد. قطعه‌سازان را مهندسی‌تر و قوی‌تر کرد. اما سرانجام این پیکان جدید از خودرویی با نام سمند سر درآورد و پیکان جدید سمند شد؛ هزیه طراحی سرسام‌آور این خودرو که حدود 500 میلیون دلار بود و هم‌چنین قطعات گران قیمت این خودرو سبب شد طرح پیکان جدید شکست بخورد.

در سال ورود سمند، غروی مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته بود: رمز موفقیت ما این است که سمند امروز که در بازار 5/12 میلیون تومان است نباید در سال 1382 بیش از هشت میلیون تومان قیمت داشته باشد. تنها راه رسیدن به این قیمت در سمند، تولید این خودرو با تیراژ بیش از 200 هزار دستگاه بود؛ اما تیراژ این خودرو در سال 1383 تنها به 70 هزار دستگاه رسیده است، البته برای رسیدن این خودرو به این قیمت، حتی با تولید انبوه هم باز باید خودرو را ارزان‌سازی کرد.

بعد از سمند سعی شد خودرویی با نام NP و باز هم با نام پیکان جدید جایگزین پیکان شود.

دوباره خودرویی بر روی پلات‌فرم پژو 206 طراحی شد، اما لابی پژو در ایران که هنوز از طراحی سمند عصبانی بود با تمام قدرت اعلام کردند حاضر نیستند پلات‌فرم پژو 206 را ایرانیان، برای پیکان جدید استفاده کنند.

از طرفی هزینه طراحی خودرو و استفاده از پلات‌فرم گران‌قیمت پژو 206 و هم‌چنین تجربه سمند احتمال شکست NP را تقویت کرد؛ به هر حال عده‌ای گرفتند لابی‌های پژو نخواستند NP متولد شود، و عده‌ای نیز دلیل را هزینه بالا می‌دانستند، اما به هر حال خودروی NP نیز تبدیل به پژو 206 صندوقدار شد.

خودروی پیکان از طی دهه 70 به بعد سبب شد مراکز قطعه سازی نیز بعد از انقلاب دوباره با داخلی سازی قطعات پیکان شکل بگیرد، بسیاری از قطعه سازان از کپی کاری قطعات پیکان به روش مهندسی معکوس به دانش ساخت دست یافتند وتا جایی پیش رفتند که هم اکنون به اروپا و آمریکا نیز صادرات قطعه انجام می‌دهند.

مرگ پیکان

مصرف بالا، طراحی قدیمی، آلایندگی بالا و پیشرفت انسان و سیر تکاملی تکنولوژی، همه دلایلی هستند که پیکان را به رفتن سوق داد.

آخرین مدل پیکان طراحی معروف کرایسلر است که تولیدش در ایران از سال 1359 آغاز شد. شاید اولین زمزمه‌های رفتن پیکان سال 1356 به گوش می‌رسید. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووی پیکان شود و طی مدتی کوتاه این نوعروس، قصد گرفتن جای پیکان را داشت.

اما با وقوع انقلاب و تحولات بعد از آن، ورق طور دیگری برگشت و تولید پژو 304 که حتی بخشی از خطوط تولیدی آن نصب شده بود منتفی شد.

در این زمان پیکان نفس راحتی کشید، اما در دهه 60 عدم واردات قطعات به دلیل ادغام شرکت تالبوت در پژو فرانسه، پیکان را به ورطه قطع تولید تا سال 1368 پیش برد؛ اما باز هم نصب قوای محرکه پژو 504 بر روی آن زندگی را به بدنه نیمه‌جان پیکان بازگرداند.

در همین سال قرار بود پژو 405 که در آن زمان عروس خودروهای اروپا بود در طرحی مشترک با شرکت پژو فرانسه جایگزین پیکان شود. بسیاری با این طرح مخالفت کردند و آن‌قدر طرح عقب افتاد تا بالاخره جایگزینی پژو 405 با پیکان منتفی شد.

پیکان هم‌چنان یکتازانه در بازار خودرو ایرانی می‌تاخت تا در سال 1378 به ناگاه بسیاری از روزنامه‌ها به نقل از سیدابریشمی معاون صنایع فلزی وزارت صنایع خبر عجیبی را چاپ کردند؛ « پیکان به موزه می‌رود و تولیدش متوقف می‌شود» این خبر بلافاصله منجر به افزایش 800 هزار تومانی قیمت پیکان شد، اما تب و تاب بازار تا زمانی فروکش کرد که غروی مدیر عامل سابق ایران خودرو اعلام کرد تا وقتی پیکان مشتری داشته باشد تولید می‌کنیم.

سازمان حفاظت محیط زیست بارها سعی کرد جلوی تولید پیکان را بگیرد، اما مهندسان ایران خودرو با همکاری شرکت ساژم، این خودرو را انژکتوری کردند و هم اکنون ecu سمند با کد s2000 بر روی این خودرو نصب است، حتی با نصب موتور بهسازی شده پیکان این موتور قادر است استاندارد محیط زیستی سال 84 را نیز اخذ کند،

بسیاری در درون صنعت خودرو، پیکان را جریان حیاتی سرمایه می‌دانستند ، اما عده‌ای تمام انتقادهای مردم راجع‌ به صنعت خودرو را متوجه پیکان می‌دانستند. وزارت نفت آن را عامل اصلی مصرف بالای بنزین، سازمان محیط زیست نیز آن را فاجعه زیست محیطی می‌خواند.

سپس وزیر نفت و وزیر صنایع همراه مدیر عامل ایران خودرو در جلسه‌ای تصمیم به حذف پیکان گرفتند، اما چگونه؟ جایگزین این خودرو چه خواهد بود؟ مردم خودرو می‌خواهند!

در این زمان بحث پلات‌فرم مشترک مطرح بود و خودروسازان به همراه وزارت صنایع طرح پیشنهادی را به همه خودروسازان غیرآمریکایی فرستادند که خواستار انتقال تکنولوژی در ساخت و طراحی همکاری در پلات‌فرم مشترک صادرات و اتصال به زنجیره جهانی خودرو و از همه مهم‌تر خودرویی بود که بتواند جایگزین پیکان شود را دادند، در ابتدا جواب‌ها ناامید‌کننده بود. اما طی دو ماه ورق برگشت.

دو طرح خوب از طرف ایتالیا و فرانسه و ژاپن مطرح شد. طرح اول تولید فیات و طرح دوم ال‌90 از سوی رنو ـ نیسان بود و در آخر طرح رنو برنده جام زرین بازار پیکان شد.

شاید کمتر کسی بداند که مدیران رنو ـ نیسان در طمع بازار پیکان، کارشناسان زبده خود را برای بررسی بازار پیکان به ایران فرستادند تا از مردم نظر‌سنجی کنند؛ آنها حتی در یک مراسم ارزیابی، دارندگان خودروی پیکان و دیگر خودروها را در سالنی جمع کردند و ال 90 را به نمایش گذاشتند؛ حتی این کارشناسان خودروهایی مانند مدل‌هایی از فولکس واگن را هم که قرار بود در ایران تولید شود به نمایش گذاشتند؛ جواب بررسی‌ها، برای شرکت رنو بسیار جالب بود.

مردم در این نظر سنجی‌ها این خودرو را پسندیدند. درست در همین زمان پروژه X90 در قلب رنو یعنی مرکز تحقیقاتی به نام تکنوسنتر در حال پیشرفت بود. رنو ـ نیسان دریافته بود که بازار غرب اروپا، ژاپن و آمریکا اشباع شده و نیاز به بازارهای جدید در مناطقی چون خاورمیانه، آفریقا و شرق اورپا ضروری است و این شاید بدترین خبر برای پیکان بود.

بازار پیکان آن‌قدر جذاب بود که مدیران رنو حتی زمانی که کمتر شرکتی برای سرمایه‌گذاری خارجی آن هم در صنعتی مانند خودرو حاضر به سرمایه‌گذاری بود سرمایه‌گذاری کردند، شاید چشمان مدیران رنو ـ نیسان در آرزوی موفقیت ال‌90 به جای پیکان هم‌چنان هم شبیه دلار باشد.

خودرویی با صندوق بزرگ، اتاقی مناسب خانواده ایرانی، موتوری قوی و مصرف 7 لیتر، تکنولوژی به‌روز و با قیمت ارزان، همین قسمت هنوز هم مورد شبهه است. آیا واقعا ال‌90 با قیمتی در حدود پیکان قادر به تولید خواهد بود. پژو 206 قرار بود با قیمت هشت میلیون تومان عرضه شود. اما در سال اول تولید با 14 میلیون تومان عرضه، مثال‌های مشابه در ذهن افکار عمومی سبب شد مردم ناامیدانه نسبت به قیمت ال‌90 در مورد پیکان قضاوت کنند، البته مدیران رنو تنها یک جواب می‌دهند: سعی داریم با داخلی‌سازی بالا، قیمت این خودرو را در حد پیکان درمی‌آوریم و اگر نتوانستیم این کار را بکنیم پروژه و سرمایه‌گذاری ما شکست خورده؛ در مورد این اظهارنظر ما، آینده قضاوت می‌کند.

اما به هر حال جایگزین موردنظر پیکان مشخص شد، وزارت صنایع دیگر بهانه‌ای نداشت. پس قراردادی را درست در نمایشگاه خودرو سال 83 به ارزش 300 میلیون دلار امضا کرد.

این قرارداد آن‌قدر محکم بود که مدیران ایران خودرو هر چه کردند که زیر آن بزنند نتوانستند.

در سال 82 پراید از نظر تولید در نبردی شانه به شانه، پیکان را خاک کرد و از نظر تولید از آن پیشی گرفت، اما مردم هنوز پراید را به اندازه پیکان امن نمی دانند،گرچه تنها جایگزین در سال 84 و در نبود پیکان، تا تولید ال 90 پراید است.

صدای موتور پیکان دیگر به شماره افتاده بود؛ شاید خودروهایی مانند فولکس‌ قورباغه‌ای، فورد مدل تی با بیشترین سال تولید و مردمی بودن و از این نظر که حتی قشر متوسط را نیز خودرودار کردند اسطوره باشند. آیا پیکان هم اسطوره می‌شود؟

[ دوشنبه 91/1/14 ] [ 11:17 صبح ] [ حمید......؟(مشهد) ]
درباره وبلاگ
لینک دوستان
<عاشق آسمونی
EMOZIONANTE
اشعار و گفتار
سیب سرخ
ترنم یاس
انتظار
فرزانگان امیدوار:علیرضااحسانی نیاکاندیدای مجلس نهم
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
عشق است زنده یاد ناصر خان حجازی و استقلال
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی(سروده های فضل ا...قاسمی)
قاصدک
همرا ه با چهارده معصوم(علیهالسلام) ویارانشان
رهـ گذری غریـ ب
پرورش دینی
دل نوشته ها
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اظهر من الشمس
یادگار فاو
آفتاب گردون
RAYANCHOUB
قایقی باید ساخت..
موعود هادی
نظرمن
افســـــــــــونگــــر
قیدار شهر جد پیامبراسلام
سکوت خیس
من حلقه ام وراه به میخانه ندارم
سایه
گل نیلوفر
چم مهر
لنگه کفش
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
دل نوشته های یک دختر شهید
پرواز تا یکی شدن
سکوت ابدی
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
مدیریت آموزشی
اسپایکا
►▌ استان قدس ▌ ◄
حنا، دختری با مقنعه
پرپر
جادوی زندگی
کلبه تنهایی
نشریه حضور
نغمه ی عاشقی
رنگین کمان
همه چیز آماده دانلود . . . دانلود رایگان بازی و نرم افزار
شوروشعور عشق
کانون فرهنگی شهدا
****شهرستان بجنورد****
ماییم و نوای بی نوایی
عشق الهی
بی سر و سامان
مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش
ترانه سرا (وبلاگ رسمی یکتا نویسنده و ترانه سرا)
وبلاگ حامیان ولایت
ستارگان دوکوهه
بـــــــــاغ آرزوهــــــــــا = Garden of Dreams
سروش دل
آوای قلبها...
ساعت یک و نیم آن روز
آرشیوی متنوع از مسائل روزمره
تنهایی......!!!!!!
مرد تنهای شب
یادداشتها و برداشتها
اطلاعات عمومی
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
ستاره
ثریای کویر ایران
خاطرات دکتر بالتازار
پروانگی
کودک ونوجوان
پرسپولیس قهرمان
دیوانه
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
شاید منتظر
.: شهر عشق :.
سردار بی سنگر
هر چی بخوای
اردبیل بهشتی پنهان
بوی سیب
یاربسیجی
my love
شعر عاشقانه
تبسمـــــیـ بهـ ناچار
روستای چشام
عکس های عاشقانه
منتظر مفرد مذکر غایب
بچه ها من تنهام!!!کمک
آزاد
مهاجر
منطقه آزاد
سیاوش پوراُرمَزد
هگمتانه
ابـــــــــــرار
عشق گمشده
نور اهلبیت (ع)
ستاره سهیل
انسان جاری
گــــــــــروه باستــــــــانشنــــاسی
صدای شهید
بازگشت نیما
جوجولی
رازهای موفقیت زندگی
تنهاتر از سکوت . . .
بچه های خدا
خوش آمدید
قافیه باران
دبستان هوشمند
من.تو.خدا
شبستان
علوم و معارف اسلام
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
سعادت نامه
Organizational Agility
نسیم یاران
صدای سکوت
(بنفشه ی صحرا)
عشق
آوای انتظار
ترانه ی زندگیم (Loyal)
ღ♥ღحرف دلღ♥ღ
جزتو
شروق
Manna
بانوی اسمانی
Deltangi
بشری
بسیج اساتید استان تهران -پیروان ولایت
زشت است بی تو زندگی زیبای عالم
ساحل عشق
free_all
سکوت باران....
انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پیام نور شهرضا
Just for fun
اواز قطره
محمد قدرتی MOHAMMAD GHODRATI
سحر یه دختره تنها
کلبه خاطره
بهار
" Yek Ta " just for who are unique"
جوک و داستان های خنده دار و طنز عکس های خنده دار، شعر خنده دار
کلبه تنهایی
گل همیشه نازم
تـــــــکـــبـــیــر
گلهای یاس
جیغ بنفش در ساعت 25
عاشقانه
نفس
ماه و مهــــــــــــــر
تابلو
جایی برای خنده وشادی و تفریح
غروب آرزوهـا
عاشق روح الله
گروه اینترنتی جرقه داتکو
کلام نور
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
مرگ عاشق
شاه تور
هر چی تو فکرته
نگین سر سبز
مکاشفه مسیح
تیام
دوست داشتنی
جبهه وولایت
یاامام حسن مجتبی (ع)ادرکنی
..:: بهونه های بارونی ::..
چشم های یشمی
Baran
رفیق شفیق
هالی
راه کمال
تنهایی.......
حقوقدان منتظر
رویابین
trip love
ایرانی یعنی عشق
رهبرم سید علی
یک جای دنج
لطف رحمان
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
دردودل
ابریشمین
موضوع ازاد
اینجا همه چی در همه
دنیای خودرو
کیمیا
السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س)
FANTOM
نوری چایی_بیجار
سماء الإسلام
صدفی برای مروارید
xXx عکسدونی xXx
هیئت
ایرانی باشیم
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
شاهکار
هر چی تو بخوای
مهربانی
پرواز تا اوج
پرسپولیس
همسایه خورشید
مهربونی
بادله گشت
و اینک آخر الزمان
خانه داری، گل آرایی، دوخت لباس زنانه و مردانه، تزیین منزل
جـــــام غـــــزل
یه دخترشاد
حرفهای آسمانی
Defeat
کلبه ی عشق
مشق عشق ناز
عشق تابینهایت
شرم آب
فاطمیون لنجان
عاشق دربدر
یلدا
رگ روح
آتش دل
مـــــولا علی جان
شاپرک همیشگی من تویی
سیرت
مهدی یاران
رفیق بازی
★ستاره ی سرخ★
y divouneh
 از همه جا از همه رنگ
چشم انتظار
کیمیای ناب
ای دریغااااااااا
خط خطی ها
چند تکه عاشقانه
تاریخ را به یاد اوریم
ادبیات
بیا ازدواج کنیم
پارسال دوست امسال آشنا
عدالت جویان نسل بیدار
در حسرت شهادت
سینوهه
تکه ابر...
آمرین به معروف و ناهیان از منکر
مرامنامه عشاق
صل الله علی الباکین علی الحسین
آتش دل(به دلیل پیداشدن یه آتش دل دیگه ،فعلاخاکستر دل)
صراط
Sense Of Tune

عاشق تنها
مهنازوپسراش
***رویا***
مهندسی متالورژِی
هر چی که دلت می خواد
بچه های خاکریز
پر شکسته
دنیای شادی
قاموس من
انصار الحسین (ع)
شاعر پروانه ها Aseman Shahr
*کل یخ*
*ایستگــ\ــ/ــــ\ــــ/ـــاه انـــ\ــ/ــــ\ـــ/ــرژی*
دیار برف
از صدای سکوت دلم خسته ام
iranian
مذهبی-سیاسی-فرهنگی
عشقولانه،رومانتیک، هم نفس بی نفس، فرشته کوچولو
کلــــــبه ی شــــــــــــــعـر
« تندیس تک »
آشنا
در جستجوی زندگــی
عشق پنهان
در پناه آسمون
سفیر نور
بر و بچه های ارزشی
آموزش کامپیوتر و نرم افزار
وکیل
مقاله های تربیتی
Cyberom UTM
عزیز دل
عاشق باش و کوچک چون عشق میداند ایین بزرگ کردنت را
*دیدبان رایانه ای *
ASIAN MARADONA
شیطونک
در آستان جانان
زازران
آموزش تست زدن کنکور
مارگریت
دیزل ژنراتور ،شرکت نیرو ساز صنعت
هنوز مال منی
خلوت دل
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
اس ام اس خنده دار . اس ام اس روز
علی
آبشار
فهادانــ
فقط ما
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 11
کل بازدیدها: 297195