----- ------
hamidsportcars |
و این هم یه مرسدس کلاسیک از نوع ارتشی !! [ شنبه 91/2/9 ] [ 9:14 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
به پلاک این 3 تا ماشین توجه کنید . براتون جالب نیست؟
[ شنبه 91/2/9 ] [ 9:12 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
[ شنبه 91/2/9 ] [ 9:11 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
موزه خودرو های تاریخی ایران عکس خودرو های قدیمی نمایشگاه خودرو های قدیمی ماشین های بخار و زغال سنگ سوز ماشین های اسقاطی تصاویری از ماشین های قدیمی ایرانی ماشین های سلطنتی موزه ماشین اتومبیل های قدیم سوخت اتومبیل های قدیمی مشخصات فنی خودرو قدیمی نمایشگاه وسیله های قدیمی ایران نمایشگاه خودرو ( تصویری ) چهار چرخ های قدیمی ماشین 50 سال پیش
موزه خودرو های تاریخی ایران عکس خودرو های قدیمی نمایشگاه خودرو های قدیمی ماشین های بخار و زغال سنگ سوز ماشین های اسقاطی تصاویری از ماشین های قدیمی ایرانی ماشین های سلطنتی موزه ماشین اتومبیل های قدیم سوخت اتومبیل های قدیمی مشخصات فنی خودرو قدیمی نمایشگاه وسیله های قدیمی ایران نمایشگاه خودرو ( تصویری ) چهار چرخ های قدیمی ماشین 50 سال پیش
موزه خودرو های تاریخی ایران عکس خودرو های قدیمی نمایشگاه خودرو های قدیمی ماشین های بخار و زغال سنگ سوز ماشین های اسقاطی تصاویری از ماشین های قدیمی ایرانی ماشین های سلطنتی موزه ماشین اتومبیل های قدیم سوخت اتومبیل های قدیمی مشخصات فنی خودرو قدیمی نمایشگاه وسیله های قدیمی ایران نمایشگاه خودرو ( تصویری ) چهار چرخ های قدیمی ماشین 50 سال پیش موزه خودرو های تاریخی ایران عکس خودرو های قدیمی نمایشگاه خودرو های قدیمی ماشین های بخار و زغال سنگ سوز ماشین های اسقاطی تصاویری از ماشین های قدیمی ایرانی ماشین های سلطنتی موزه ماشین اتومبیل های قدیم سوخت اتومبیل های قدیمی مشخصات فنی خودرو قدیمی نمایشگاه وسیله های قدیمی ایران نمایشگاه خودرو ( تصویری ) چهار چرخ های قدیمی ماشین 50 سال پیش [ شنبه 91/2/9 ] [ 8:51 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
? [ شنبه 91/2/9 ] [ 8:49 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
Texturing ماشین قدیمی در این قسمت می خواهیم مراحل ساخت تصویر فوق را بررسی کنیم. تکنیکی که در این بخش عنوان می شود برای انیمیشن و مشاهده مدل از زوایا و Pose های مختلف مناسب است اما به زمان و حوصله و البته ظرافت قابل توجهی نیاز دارد. قبل از هر چیز ایجاد کمی تغییر در مدل و Deform کردن آن برای نشان دادن قدیمی بودن ماشین ایده بدی نیست. کافیست بخشهای مورد نظر را انتخاب کرده و با هر ابزاری که راحتید مانند FFD یا Editable poly : Vertex Sub- این کار را انجام دهید. در این مثال پونتیاک را کمی تغییر داده ام : در ادامه کار برای ساخت لایه های زنگ زدگی و گل و لای از Unwrap UVW استفاده خواهیم کرد و چون مراحل کار برای یک لایه مشابه دیگری است در این بخش به توضیح یک لایه و اعمال آن روی یک قسمت از ماشین می پردازیم. برای لایه زنگ زدگی از Texture زیر که از Texture های مجموعه Total Textures می باشد استفاده خواهیم کرد. اگر تا بحال با محیط Unwrap UVW کار نکردید پیشنهاد می کنم از طریق Help نرم افزار کمی با نحوه کار و ابزار های آن آشنا شوید. اولین و پایه ای ترین لایه همان بدنه ماشین است، که چون قرار است قدیمی و کهنه به نظر برسد نباید تمیز، با انعکاس بالا و درخشنده باشد. پس اولین کار ما ویرایش پارامترهای Car Paint است طوری که نیاز های گفته شده را بر آورده کند. با تغییر دو گزینه Glossy Reflections Samples و Glossy reflections spread میزان و کیفیت محو شدگی انعکاس ها را تنظیم کنید. همین تغییر کوچک باعث میشود بدنه ماشین دیگر تمیز و انعکاسی دیده نشود. بعد از اینکه این متریال پایه را ساختیم نوبت آنست که لایه زنگ زدگی را اضافه کنیم. برای این کار مشابه فرآیندی که برای نشان ققنوس در مرحله قبل انجام دادیم را پیش می گیریم. برای شروع روی اسم متریال Car paint کلیک کنید و نوع آنرا به Composite تغییر دهید، البته پس از این کار گزینه Keep Material را انتخاب کنید تا متریال Car Paint به عنوان متریال پایه Composite در نظر گرفته شود. پس از آن لایه اول این متریال یا همان Mat1 را انتخاب کنید و آنرا به یک متریال ساده Standard با تنظیمات پیش فرض تبدیل کنید. سپس Texture زنگ زدگی را در هر دو کانال Diffuse و Bump اضافه کنید. اگر الان رندر بگیرید کل متریال بدنه را زنگ زده خواهید دید، حال کاری که ما باید انجام دهیم اینست که با دقت و ظرافت کاری کنیم که فقط بخشی از این لایه روی لایه اصلی Car Paint دیده شود، با کمک کانال Opacity و Texture خاصی که برای این منظور تهیه خواهیم نمود. پس از اعمال Texture در کانال مواد باید مطمئن شویم مشکلی در UVW آنها وجود ندارد، اما UVW Map خیلی مناسب بنظر نمی رسد چرا که بدنه ماشین از فرمهای استاندارد این Modifier پیروی نمی کند. از الگوریتم دیگری برای UVW استفاده خواهیم کرد و آنرا روی یک قسمت از بدنه ماشین بررسی می کنیم، فرایند برای بقیه قسمت ها بصورت مشابه است. Unwrap UVW را به قسمتی از بدنه اضافه کنید. همانطور که مشاهده می کنید می توانید پس از انتخاب Face Sub به هر وجه شی می توانید نوع خاصی از UVW را اضافه کنید، اما کار اصلی ما در پنجره Edit این Modifier است. روی این قسمت کلیک کنید، در این قسمت Texture دو بعدی شما پس زمینه خواهد بود و کلا مختصات دو بعدی پیش روی شماست و شی سه بعدی را باید به بهترین نحو روی این فضا بگسترانید. مقدماتی ترین راه اینست که با انتخاب Face ها و Break کردن آنها این کار را انجام دهید، اما با استفاده از گزینه Mapping بالای پنجره می توانید کمک قابل توجهی از نرم افزار بگیرید. با کلیک روی این گزینه و انتخاب درجه و زاویه مناسب شی سه بعدی متلاشی شده و برای Mapping آماده می شود. به شکل زیر توجه کنید : برمی گردیم به متریال Composite . بنابر این در لایه اول Car Paint را قرار دادیم و در لایه دوم متریال زنگ زدگی. حال تنها کاری که باید انجام دهیم اینست که با تهیه یک Opacity map مناسب تنها بخشی از زنگ زدگی را روی بدنه نشان دهیم. دقیقا مثل کاری که برای نشان ققنوس انجام دادیم. اما از آنجایی که این Map از الگوی خاصی پیروی نمی کند یا باید Texture های بسیار مناسب و خوبی داشته باشیم یا اینکه خودمان در Photoshop این Texture را بسازیم، که راه دوم همیشه بهتر است چراکه کنترل همه چیز دست خودتان است. برای ساخت این Map نیاز به یک الگو داریم، و خوشبختانه مراحلی که برای Unwrap uvw انجام دادیم امکان Export کردن یک الگوی مناسب را فراهم نموده است. کافیست بعد از اینکه شی را بخوبی Unwrap کردید پنجره Render to texture را از منوی رندر انتخاب کنید. سپس این موارد را رعایت کنید : (طبق شکل زیر) در بخش Mapping Coordinates گزینه Use existing channel را فعال کنید و مطمئن شوید شماره این Channel با آنچه در Unwrap uvw وجود دارد مطابقت می کند. سپس در قسمت output دکمه Add را بزنید و از لیست باز شده Complete map را انتخاب کنید، که تمام کانالهای مواد و نیز نور و سایه به همراه آن رندر شوند. حال کافیست با انتخاب یک Resolution بالا در پایین صفحه دکمه رندر را بزنید و نتیجه را مطابق شکل زیر بررسی کنید. حال کافیست این عکس را در Photoshop بخوبی ویرایش کنیم و آنرا در اختیار کانال Opacity لایه بالا (زنگ زدگی) قرار دهیم. حتما کار کانال Opacity را می دانید، جاهایی از عکس با رنگ روشنتر مات باقی می مانند (یعنی این جاها لایه زنگ زدگی بیشتر دیده می شود، سفید کامل به منزله زنگ زدگی کامل است) و نقاط تیره تر شفاف شده و در نتیجه لایه پایین یه همان بدنه نقره ماشین را نمایان می کنند، و سیاه کامل، کاملا بدنه نقره ای را نشان خواهد داد. پس دیگر این هنر شماست که چگونه سیاه و سفید را با هم روی این Texture بیامیزید. من برای این کار در Photoshop از یک Brush ساده یک بار با رنگ سفید و بار دیگر با رنگ سیاه استفاده کردم و بصورت نا منظم، سریع و در عین حال با نگاهی به نتیجه کار Texture زیر را ساختم. سعی کنید برای Paint در Photoshop از یک Tablet استفاده کنید، حتی برای کارهای کوچک. حال این عکس را save کنید و به عنوان bitmap در کانال opacity ماده زنگ زدگی از آن استفاده کنید. چون این عکس بر طبق unwrap کردن در مرحله قبل تولید شده، پس با همان ترتیب و روش جایگزینی روی شی سه بعدی نشسته و نتیجه زیر را حاصل می کند : دقیقا به همین ترتیب لابه جدیدی در composite ایجاد کنید و با diffuse قهوه ای رنگ و استفاده از noise در کانال برجستگی نوعی ماده گلی را شبیه سازی کنید، و به همین ترتیب یک texture برای opacity آن تولید کرده و جاهایی که می خواهید گلی باشد را با رنگ سفید بپوشانید. Texture زیر را خیلی سریع برای این قسمت تهیه کردم : و بعد از اعمال نتایج، این قسمت از بدنه را به شکل زیر در آوردیم : اگر ایده کلی دستگیرتان شده باشد برای تمام قسمتهای ماشین بطور مشابه این کار را انجام دهید. درست است، این روش خیلی وقت، دقت و ظرافت می خواهد ولی وقتی کل بدنه را تمام کنید ارزش بسیار زیادی دارد، چرا که از می توانید از هر زاویه ای رندر بگیرید و مهمتر از آن می توانید مدل را در یک انیمیشن استفاده کنید، که در این صورت شاید Animate کردن خود Texture ها نیز بسیار به کارتان بیاید، که این مبحث را در tutorial دیگری بررسی خواهیم کرد. این تکنیک بسیار ساده را نه تنها برای این پروژه بلکه در خیلی جاهای دیگر می توانید استفاده کنید، دیوار گچی را فرض کنید که بعضی جاها گچ آن ریخته و مثلا آجر زیر آن پیداست، یا مثلا آسفالتی که روی آن رد ترمز ماشینی بجا مانده، و خیلی مثال های دیگر که با کسب مهارت در Unwraping و ساخت Texture های خودتان می توانید ایجاد کنید. بخش چهارم : ترکیب و رنگ آمیزی ماشین قدیمی در Photoshop در این قسمت یاد می گیریم چگونه عکس پونتیاک قدیمی را خیلی سریع و راحت بسازیم، و این قسمت بیشتر یک Tutorial در Photoshop است تا Max. دقت کنید که روشی که در این قسمت در مورد آن بحث می کنیم فقط برای ساخت عکسهای ثابت یا still image کاربرد دارد و برعکس روشی که در قسمت قبل بررسی کردیم برای انیمیشن استفاده نمی شود. اما روش جالبی است و خیلی جاها ممکن است به کارتان بیاید. برای شروع از یک رندر ماشین با همان متریال نقره ای بدنه اما بدون انعکاس های شدید استفاده می کنیم. در این روش لایه های گل و زنگ زدگی را در Max اضافه نمی کنیم، بلکه آنها را جدا تهیه کرده و در Photoshop با هم ادغام می کنیم. پس از اینکه رندر پایه را ذخیره کردیم برای ساخت لایه زنگ زدگی ابتدا متریال Car paint را انتخاب و کلا نوع آنرا به یک متریال ساده Standard با پارامترهای پیش فرض تبدیل کنید. در این صورت یکدفعه تمام ماشین با Texture زنگ زدگی پوشانده می شود. فقط برای نتیجه بهتر روی کل اعضای بدنه ماشین UVW map ساده را با حالت box mapping اعمال کنید تا میزان تکرار و جهات texture از دستمان خارج نشود. نتیجه زیر را ببینید : همین کار را برای لایه های دیگر مثل گل یا هر چیز دلخواه تکرار کنید و سپس تمام این عکسها را در Photoshop باز کنید. کاری که می خواهیم انجام دهیم اینست که با Mask کردن (این کار را در بخش 2 دوم کمی توضیح دادیم) لایه های بدست آمده روی لایه اصلی، و از بین بردن آنها در بعضی نقاط به نتیجه مطلوب برسیم. پس اینجا بیشتر با پاک کردن یا Erase کردن سر و کار داریم. در نتیجه ابزاری که نیاز داریم از خانواده پاک کن ها یا Eraser ها می باشد، اما نه خود Eraser . اگر روی این ابزار کلیک را نگه دارید ابزاری تحت عنوان Background eraser tool را پیدا خواهید کرد. این ابزار برای کار ما فوق العاده مناسب است، و الگوریتم کار آن به رنگ هایی که در Brushing به آها بر میخورد بستگی دارد. لایه زنگ زدگی را روی لایه اصلی قرار دهید و با این ابزار و ترجیحا یک Tablet شروع به پاک کردن کنید. سعی نکنید این عمل را خیلی آهسته انجام دهید بلکه خیلی سریع و حتی بی دقت پاک کنید. کم کم می بینید که لایه زنگ زدگی در بعضی جاها محو شده و بدنه نقره ای نمایان می شود. همین کار را برای لایه گل و لای نیز تکرار کنید. در ادامه برای اینکه تمام جاهای زنگ زده ماشین یکسان به نظر نرسد با ابزار Burn و Sharpen و فعال کردن قابلیت حساسیت به فشار Pen در صورتی که از Tablet استفاده می کنید شروع به ویرایش لایه ها کنید. جاهایی را سوخته تر و تیز تر نشان دهید، و در مجموع با همین ابزار ساده یک Texturing حرفه ای خلق کنید. من در این مثال از ابزار Brush ساده برای ترسیم خطوطی برای ترک شیشه و همچنین دود پشت ماشین نیز استفاده کردم، شما بنا به نوع کار و concept خود به هر نحوی می توانید این کار را انجام دهید. خوبی این روش اینست که جای کار زیادی به هنرمند می دهد، و اصولا پاک کردن کثیفی از روی سطح خیلی راحت تر و نتیجه آن بعضا بهتر از اضافه کردن آنست. حتمی این روش را امتحان کنید! امیدوارم این آموزش برایتان مفید بوده باشد. با آرزوی موفقیت برای شما دوستان عزیز. [ شنبه 91/2/9 ] [ 8:47 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
[ شنبه 91/2/9 ] [ 8:46 عصر ] [ حمید......؟(مشهد) ]
|